miercuri, 25 ianuarie 2012

Şcoala - lumina copilăriei şi candela maturităţii


A scrie despre scoala canadiana este o provocare placuta. Si aceasta pentru ca nu pot s-o despart de scoala romaneasca. Asa ca, va invit sa facem un balans permanent intre cele doua continente. Sa vedem punctele tari si pe cele slabe si dintr-o parte si din alta si, de dorit, sa alegem tot ce este bun, placut si ziditor.

Canada este situata pe locul doi in randul tarilor industrializate in ceea ce priveste numarul de absolventi de studii universitare. Actualmente exista peste 90 de universitati. Sistemul de invatamant la acest nivel este unul public, provinciile (statele) fiind principalele responsabile in ce priveste finantarea si coordonarea educatiei. A nu se intelege ca nu se platesc taxe de scolarizae. Cele mai piparate se ridica la $10.000-11.000 pe un an scolar.
Durata studiilor este de 3 sau 4 ani, dar numai cu 4 ani se obtine licenta cu mentiunea Honour, ceea ce permite absolventului sa urmeze studii aprofundate (master) si doctorat.

Acum, cand in Romania, datorita conventiei de la Bologna s- a redus invatamantul superior la 3 ani (primul ciclu) , se pune intrebarea: care vor fi consecintele? Doar  o armata de executanti? Consider ca s-a facut o mare greseala, formula 3+2 nefiind satisfacatoare la capitolul calitate si net inferioara celei americane, 4+2(adica  anii pana la licenta si studiile aprofundate sau masterat).

Am descoperit Canada academica intai prin intermediul calculatorului si apoi, pe viu, la Universitatea Carleton din Ottawa.
Carleton este  o institutie de marime mijlocie, daca ne uitam la numarul de studenti, dar cu o multitudine de facultati si specializari, ce acopera o plaja larga, de la computere, inginerie, pana la istorie si arta cinematografica.
Comparand programele facultatilor cu profil tehnic/stiintific dintre cele doua tari, asemanarile nu se lasa asteptate si sunt cele care definesc aceasta arie educationala.
La studiile sociale si umaniste, este evident ca cei din Canada sunt in avantaj, mai ales la studii politice si economice.
O alta asemanare cu scoala romaneasca este faptul ca la Carleton se dau examene partiale (care nu sunt obligatorii, dar absenta de la ele aduce cu sine pierdera a 25-35% din nota finala). Se dau si examene finale comprehensive, asemanatoare cu ce este la noi(cel putin la Politehnica), adica examene din toata materia. Sunt multe universitati aici unde nota finala se obtine prin insumarea unor evaluari pe bucati mai mari sau mai mici (note pentru prezenta activa, pentru eseuri, partiale , teme de casa s.a.m.d.).

In Canada este o cu totul alta poveste la capitolul note,  formula care se aplica de la clasele mici pana la doctorat.

Procentele au echivalate o litera, un punctaj si un calificativ. Pana in anii din primul ciclu universitar, nota de trecere  este de 50 % sau de 55%. Litera –D este cea mai mica nota de trecere si reprezinta un procentaj intre 50% si 53% si echivaleaza cu un punct sau, simplificat, nota 1. Intre 50% si 79.95% se cumuleaza pana la 9 puncte si se trece de la
 –D la B+. Cele trei trepte  cuprinse intre 70% si 79.95% sunt considerate ca fiind note bune, care dovedesc faptul ca elevul/studentul indeplineste toate cerintele (seamana cu “binele” si “binisorul” de la noi).
De la 80% in sus incepe elita, care are si ea stratificarile de rigoare. Peste 80% si pana la 85%, candidatul primeste litera –A, calificativul “Foarte Bine” si 10 puncte. Intre 85%-89.95%, se acorda litera A, 11 puncte si calificativul “Excellent”. Peste 90% si pana la 100% , calificativul insemana “ Iesit din Comun” sau “Deosebit”, se acorda 12 puncte si litera A+. In realitate,  este foarte greu si rar ca o nota finala sa fie A+. (Dar exista!)
In anii superiori, trecerea unui examen se face cu minimum de 70%.

In Romania, sistemul universitar a fost lovit din plin dupa ’90, dar sa nu cadem in lamentatii si exagerari inutile. Au fost si inca sunt facultati si sectii unde se face scoala foarte serioasa (eu voi lauda Politehnica in general si, in mod special, pe cea din Timisoara, mai ales Facultatea de Chimie Industriala). Am intalnit multi romani in Canada, absolventi de Politehnica in mare majoritate, dar si de Stiinte Economice sau de Filologie care au facut studii de master si de doctorat intr-un mod stralucit.
De fapt, reputatia romanilor este una foarte buna la toate nivele de invatamant din tara frunzei de artar. Am vrut sa pun sub reflector si  aceasta latura a scolii romanesti, pentru ca in aceste vremuri troneaza defaimarea, care  nu face nimic altceva decat sa surpe la temelie si sa blocheze solutiile constructive.

Ceea ce s-a pierdut in ultimii ani este onestitatea. Nu a tuturor, dar vorba cronicarului, nu putini sunt cei care apeleaza la coruptie; de la banalul copiat (cu sau fara acordul cadrului didactic) pana la forme care au lasat deoparte orice urma de rusine.

Si totusi, sunt locuri unde se face carte la modul serios.

In Canada, defaimarea propriului sistem scolar, copiatul si alte forme de coruptie nu-si au locul si, pentru ca nu vreau sa idealizez, probabil ca sunt extreme de rare. Eu nu le-am intalnit. Asta nu inseamna ca nu exista critici, dimpotriva, dar  ele sunt facute ca sa vindece si nu  ca sa distruga.

Intrarea in universitate se face pe baza mediilor obtinute in liceu la anumite materii, adica la cele legate de specializarea pe care vrei s-o urmezi. Univeristatea McGill din Montreal, considerata ca fiind prima din Canada, admite studenti cu cel putin 80%-85%.
La facultatile de Medicina si de Drept  se poate intra doar daca in prealabil candidatul a absolvit 4 ani la o alta facultate. (De exemplu, pentru Medicina, daca a absolvit o facultate cu profil de chimie, fizica sau biologie).

Ceea ce m-a uimit in mod placut in Canada , este faptul ca toata lumea are sansa sa termine un liceu. Spun sansa, pentru ca nu exista un numar obligatoriu de ani de scolarizare, nici macar obligativitatea inscrierii intr-o scoala publica sau privata. Poti fi instruit si acasa de catre parinti, in ceea ce se numeste “home schooling”. Este responsabilitatea parintilor daca fac o astfel de alegere , impreuna cu posibilele consecinte pe piata muncii.
Deci, oricine  vrea, poate sa stea in scoala publica pana la clasa a XII-a. Dar, exista intotdeauna un dar, modul de predare si evaluare a cunostintelor difera in functie de categoria sau nivelul educational ales. Cel mai inalt nivel este cel “academic”, unde se fac materiile in asa fel incat elevul sa fie pregatit pentru drumul spre facultate. Al doilea nivel este cel numit “applied”(sau practic) , unde materiile (in mare aceleasi ca si la”academic”) se fac intr-o maniera mai lejera. De la “applied” se merge , in general, la scoli postliceale , etichetate in Canada “college”(foarte asemantor cu multe colegii din Romania).
Al treilea nivel, sub titlul”open”(deschis) ofera  cursuri intr-o formula foarte usoara, astfel incat tanarul sa poata merge la munci care nu necesita un minim de calificare prealabila.
Anii scolari sunt bisemestriali, cu 4 materii pe semestru, care se fac zi de zi. Evaluarea finala consta dintr-un examen de sfarsit, care are o pondere de 15-20%, asemanator cu tezele de la noi. Exista si cateva scoli cu trimestre si cu mai mult de patru materii intr-o zi (aproximativ 14 intr-un an). Acestea sunt programe speciale pentru copiii foarte dotati, care vor sa dea bacalaureatul international. (In Canada nu exista , in mod normal, un  examen de bacalureat, pentru absolvirea liceului.)
Tot pentru copiii de exceptie , in reginea capitalei federale, exista asa numitele clase “gifted”, adica pentru cei talentati la invatatura, in care predarea materiilor de la nivelul academic implica mult mai mult elevul si munca lui individuala.
Ca sa absolveasca liceul, elevul are nevoie de un anumit numar de credite (materii obligatorii si optionale) si, atentie!., de 40 de ore de voluntariat.

Personal, apreciez foarte mult acest concept, pentru ca a forma un cetatean onest, de incredere, interesat de comunitatea sa, este unul dintre cele mai importante obiective ale procesului educativ.

Multi va veti aminti probabil de activitatile cu pionierii, cu UTC-istii, care erau impuse si, mult mai grav, politizate si care nu au reusit sa insufle in copii si tineri dorinta de a face bine comunitatii in care traiesc.

Totusi, voluntariatul ramane unul dintre plamanii societatii. Daca este bolnav, toata lumea respire cu greu!

Scolile particulare au si ele anumite cerinte, sunt supuse unui sistem de aprobare de catre diferitele consilii scolare dar, ca si in Romania, cateva sunt bune si foarte bune, iar celelalte (multele) sunt locuri de cocolosit copiii pe bani buni.

Sa coboram putin nivelul de varsta si sa ajungem la clasele VII-VIII. Acesta este pragul in care elevii canadieni au un soc dupa scoala primara, cand notele, temele si cerintele sunt mult mai mari decat erau inainte si cand apar diferiti profesori lafiecare materie.
Notele din clasa a opta, impreuna cu recomandarea dirigentului, decid liceul si categoria/nivelul  la care se va inscrie elevul.

Scoala primara are o durata de 6 ani, dar in fiecare an scolar copiii au o alta invatoare (sau invatator), specializat(a) pe categoria de varsta  a elevilor. Deci, daca esti invatatoare de clasa a intaia, vei preda doar la clasa a-I-a.
Notarea se face tot pe baza de litere corespunzatoare procentelor (fara punctajul aferent). Accentul se pune pe citit, scris si notiuni elementare de matematica, stiintele naturii, stiinte sociale, franceza (sau engleza), muzica, sport si alte arte.

Nivelul din Romania este cu mult superior pentru aceeasi perioada. Este un atuu care nu trebuie si n-ar trebui sa fie subevaluat.

De exemplu, tabla inmultirii se invata in clasa a patra!
In schimb, in acesti ani concentrarea se face pe norme de comportament civic si, spre surprinderea unora, pe patriotism. In fiecare dimineata se canta sau se asculta la difuzor imnul Canadei, timp in care toata lumea sta in picioare, intr-o atitudine de respect. Am vazut cum electricianul scolii s-a oprit din lucru, si-a scos sapca, si a ascultat respectuos imnul.

Cat de des se canta imnul national in Romania? Care ar fi atitudinea parintilor, elevilor , a profesorilor/invatatorilor?

Nu numai la clasele mici se procedeaza asa, dar si la liceu.

V-ati rusina daca ati canta  in fiecare dimineata imnul (sau s-ar pune la difuzor) “Desteapta-te romane”? Daca da, oare de ce?

Patriotismul constituie  unul dintre motoarele care propulseaza o tara si o natiune acolo unde responsabilitatea fiecarui cetatean nu este o optiune , ci un mod de viata, iar rezultatele, vizibile cu ochiul liber inseamna respect international si o viata demna acasa.

Canada este o tara care apreciaza multiculturalismul. Fiind o tara a imigratiei (o trasatura definitorie pentru continentele americane), cu oameni veniti din culturi si traditii diverse, statul plateste asa numitele scoli de sambata, in care in cateva ore (4-6) doritorii pot invata notiuni legate de limba si civilizaita tarii din care provin. Scoala publica se face obligatoriu in engleza sau in franceza.

As dori sa se retina ca exista diferente , dar nu toate pot fi catalogate cu bine sau rau. Unele lucruri sunt pur si simplu diferite.
De exemplu, in Canada, cine doreste sa invete trebuie sa fie foarte determinat, hotarat, pentru ca prima selectie si una dintre cele mai importante, se face la acest nivel al dedicarii pentru studiu. Profesorii, invatatorii nu trag de elev ca sa invete. Fiecare este responsabil pentru sine si pentru copiii sai. (Am folosit des cuvantul responsabil, dar e important. Este o tara in care cetateanul trebuie sa fie mereu in alerta, gata sa-si ia soarta in maini, in limitele legale, desigur.)

Canadienii stiu sa-i aprecieze si sa-i celebreze pe cei care invata foarte bine, cat  si pe adultii care au ajuns un nume si au frecventat candva scoala lor. Laureatul premiului Nobel pentru Fizica, in 2007,  Peter Grunberg a facut cercetari la Univeristatea Carleton cu o bursa postdocorat, cu mai bine de 30 de ani in urma. Universitatea a stiut sa-si faca publicitate si sa promoveze acest aspect. De fapt, premiul Nobel a  fost o victorie comuna!

I-am auzit pe multi din Romania zicand:” Ce mare lucru ca X a facut scoala generala in Romania? Cu ce l-a ajutat? Vedeti, s-a realizat in SUA, in Europa de Vest” si asa mi departe. 
E un concept gresit si pagubos!
Fiecare etapa de invatamant conteaza!

Asadar,

Ce-ar putea adopta scoala romaneasca de la cea canadiana?
In primul rand, respectul pentru tara si natiunea din care faci parte, din care provii, implicarea in comunitate si respectul profesor-elev. Nu e nimic perfect nici aici, dar nu se practica umilirea elevului, mai ales in fata clasei, dar nici nu se tolereaza jignirea sau neascultarea cadrului didactic. Ca sa nu mai vorbesc de salariile celor din sistemul public, care sunt cu mult peste medie.

Ce-ar trebui sa pastreze scoala romaneasca?
Foarte multe lucruri legate deja de “traditiile din domeniu”, anume: implicarea profesorului/invatatorului la clasa, structura si seriozitatea  materiei predate (mai ales cea de dinaintea perioadei manualelor alternative). Si sa nu ignore importanta claselorI-VIII.

Ce-ar fi de lepadat?
Coruptia, sub toate formele, atat din partea unor elevi/studenti, din partea unor parinti, cat si din partea unor cadre didactice. Defaimarea, indolenta, imoralitatea (inclusiv in imbracamintea elevilor). Multe manuale alternative.
Nu in ultimul rand, nepasarea vis-a-vis de limba romana si de istoria nationala.

Inchei cu speranta ca scoala romaneasca, pe care am iubit-o, o iubesc si care m-a format, isi va reveni din cosmarul prin care trece.
Sa nu uitam ca Scoala Ardeleana, prin educatie si prin valorilor crestine, a ridicat o intreaga natiune,  atunci cand totul parea pierdut  de-o parte si de alta a Carpatilor.

Cristina Mihai


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu